curious no judgemental

Communicatie is luisteren

‘Als niemand luistert naar niemand, vallen er doden in plaats van woorden’, is een beroemde uitspraak van dichteres Jana Beranova. Communicatie is luisteren zeg ik vaak. Van luisteren heb ik mijn vak gemaakt. Om verhalen naar de oppervlak te krijgen is het belangrijk dat je luistert zonder dat in te kleuren met mijn eigen mening of ervaringen. Dat luisteren nog niet zo eenvoudig is, bleek onlangs weer tijdens een meeting tussen directie en medewerkers. ‘Communiceren is luisteren’, zo opende ook de directeur de bijeenkomst, om vervolgens een uur lang een batterij aan slides aan elkaar te praten voor de toehoorders. Gelukkig kregen de medewerkers in de tweede helft van de bijeenkomst de gelegenheid zich uit te spreken over recente ontwikkelingen binnen het bedrijf en het luisteren was begonnen.

Goed luisteren is werkelijk geïnteresseerd zijn in de ander en de ander willen begrijpen en contact maken. In een wereld die louter nog lijkt te bestaan uit pratende hoofden en waar de ene mening buitelt over de andere mening en strijden met elkaar om de meeste aandacht, kan het heilzaam zijn om de houding van een luisteraar aan te nemen. Gewoon luisteren zonder in te kleuren met je eigen mening of ervaringen. Probeer het eens gewoon en laat je verrassen. Geheid dat je het contact met je collega, leidinggevende, medewerker verbetert.