slice

5 tips om je perfectionisme los te laten

Ken je dat? Je hebt een beoordelingsgesprek en je krijgt tig complimenten en één opmerking over wat beter kan. Die complimenten ben je snel vergeten, want je bent alleen maar bezig met het kritiekpunt van je leidinggevende. Dan is de kans groot dat je lijdt aan perfectionisme. Maar wat is nu perfectionisme? En beter nog hoe kom je er van af?

Met streven naar het beste uit jezelf halen is niets mis. Maar wat als dit streven naar het hoogst haalbare eigenlijk een manier wordt om je achter te verschuilen. Dat het een masker is om te verhullen wie je eigenlijk bent. Omdat je onzeker bent over wat mensen van je vinden, je bang bent om door de mand te vallen als mensen zouden zien wie je werkelijk bent. Dan kan het heel goed zijn dat je gevangen zit in het web van presteren, pleasen en perfectionisme.

Iedereen is gevoelig voor kritiek, de een meer dan de ander. Hoe je met kritiek omgaat, zegt veel over in hoeverre perfectionisme jou in de greep heeft. Bezorgt een slechte kritiek je slapeloze nachten en heb je veel behoefte aan positieve feedback? Dan kun je gerust zeggen dat je behoorlijk perfectionistisch bent.

Perfectionisme is niet hetzelfde als streven naar kwaliteit. Perfectionisme heeft niets te maken met gezonde prestaties en groei. Het is de overtuiging dat als we dingen perfect doen en er perfect uit zien, we het akelige gevoel van verwijten, afkeuring en schaamte kunnen minimaliseren of voorkomen. Bovendien kost perfectionisme ook nog eens extreem veel energie. De weg van perfectionisme is oneindig. Het is een toneelstuk waar geen einde aankomt. Het kan altijd beter, toch?

Uit onderzoek blijkt zelfs dat perfectionisme belemmerend werkt en kan leiden tot depressie, angst, verslaving, besluiteloosheid en gemiste kansen. Perfectionisme is niet de manier om schaamte te voorkomen, maar is juist een vorm van schaamte.

5 tips om met perfectionisme om te zetten in gezond streven naar een goed resultaat en persoonlijk leiderschap te tonen:

  1. Vraag jezelf af: span ik me zelf in voor een goed resultaat om goedkeuring en erkenning van de ander te krijgen?
  2. Omarm je imperfecties, accepteer wie je bent en het feit dat een mensenleven per definitie niet perfect is;
  3. Stop jezelf te veroordelen, heb compassie met jezelf. Een geweldig goed boek over het hoe is Zelfcompassie van Kristin Neff
  4. Voorkom dat het perfecte de vijand wordt van het goede. De wandeling van 20 minuten is beter dan de marathon die je niet loopt.  (tip van Gretchen Rubin, auteur van The happy project
  5. Maak je eigenwaarde niet afhankelijk van het resultaat. Waardevol zijn als mens is niet hetzelfde als perfect zijn. There’s a crack in everything. That’s how the light gets in (uit het nummer Anthem van Leonard Cohen)

 

Meer tips? Schrijf je dan in voor de training ‘Hoera, ik ben niet perfect!’.